Örökké fáradt vagy? 5 oka is lehet ennek!

Divatos téma a fáradtság és aktuális, hisz tavasz elejére a raktáraink le szoktak merülni. De sokan közülünk nem csak tavasszal, hanem nyáron, ősszel és télen is fáradtak – azaz mindig! Ilyenkor kell gyanakodni, hogy valami nincs rendben… 

 

Nincs elég D-vitaminod

Ismert, hogy tél végére C-vitamin hiány lép fel,  mivel nem tudunk elég zöldséget-gyümölcsöt enni. Általában alulbecsülik, hogy mennyit is ajánlott ebből bevinni (napi több ezer mg-ot kellene), de azért a legtöbb vitaminkapszulával ez kipipálható. A krónikus fáradtság aligha magyarázható kizárólag az aszkorbinsav hiányával: gyakran másról van szó.

De azt tudod-e, hogy ilyenkor 10 emberből 9 D-vitamin hiányos? Ez a depis, napfényben gyenge téli időjárásnak köszönhető, és táplálkozással nemigen lehet ezt ellensúlyozni. S mivel a D-vitamin egy hormonszerű, anyagcsere-működésre és még számos egyéb területre ható vegyület  – és napi több ezer NE mennyiségre van belőle szükség – , megéri az odafigyelést! Korábban írtunk erről egy ütős cikket, ajánljuk figyelmedbe!

 

Inkább napozással és pótlással biztosítható elég D-vitamin

TIPP: Keresd a recepciónkon a Progastro D3 vitamin termékét – nálunk a piaci árnál jóval kedvezőbb áron juthatsz hozzá! Azt pedig, hogy mennyi is aktuálisan a D-vitamin szinted, a laborunkban könnyedén meg tudod nézetni (de a kiértékelést érdemes az orvosra bíznod) – jelentkezz be az ONLINE ELŐJEGYZÉS alatt.

Vashiányos vagy

Kevés szó esik a vashiányról is. Nem véletlen, hogy a mi orvosaink ezt is szeretik csekkoltatni a laborban a D-vitamin-szint mellett! Rendszerint kérik a vas-szint mellett a transzferrint és a teljes vaskötő-kapacitást (TVK), és ezeket együtt értékelik.

A termékeny korban levő nők – fiatalok és középkorúak egyaránt – nagyon gyakran vashiányosak, csak nem tudnak róla.

Ugyanígy veszélyeztetettek a kamaszok, várandósok, a sportolók, a vegetáriánus életmódot követők. Figyelnie kell azoknak is, akik rendszeresen erősen menstruálnak vagy valamilyen extrém, hosszan tartó betegségből vagy műtétből épülnek fel. Szerencsére az már köztudott, hogy mivel jár a vashiány: vérszegénységgel, ólmos fáradtsággal, romló sportteljesítménnyel, töredező körmökkel és hulló hajjal – de érdekes módon, keveseknek jut eszébe, hogy vasszintet kellene ellenőriztetni.

TIPP: Ha szeretnéd magad kivizsgáltatni, ajánljuk figyelmedbe a laborunkban a SZUPER és PRÉMIUM Panelt, amelyek szűrik a vas- és D-vitaminhiányt is! Ha igazolódott a hiány, orvossal konzultálj a pótlásról! Nem mindegy, hogy milyen formában, mennyit pótolsz.

A vaspótlás mikéntjét az orvossal ajánlatos megbeszélned. Rengeteg szájon át bevehető készítmény van, csakhogy sokaknál ezek nem szívódnak fel igazán jól, így a vashiány megmarad. Ezért nálunk lehetőség van vénás (injekciós vagy infúziós) vaspótlásra!

Egy vasinfúzió ára: 25.000 Ft. Előzetes konzultáció javasolt hozzá, ahol itt tudsz jelentkezni: https://sportkontroll.hu/online-bejelentkezes/infuzio-kezeles/

 

Zombi üzemmód

Teljesen egyértelmű, hogy aki soha nem alussza ki magát, az zombi lesz. Az emberek alvásigénye igen eltérő, de nagy átlagban igaz, hogy napi 7-8 órára lenne szükségük. Ehhez képest rettenetes alvásdeficitet képesek felhalmozni, részben azért, mert nem fekszenek le időben; részben azért, mert rossz az alvásminőségük.

Nem bírjuk ki, hogy ne vessük közbe: a kevés alvás persze kimerültté tesz, de ennél is nagyobb baj, hogy az anyagcsere-működésünket is a feje tetejére állítja. Erről is írtunk már korábban egy érdekes összefoglalót, amiből kiderül, hogy mennyire rosszat csinál akár csak egy át nem aludt éjszaka!

A kialvatlanság betesz az anyagcsere-működésünknek is

Azt pedig végképp nem hiszik el, hogy a mozgáshiány is fáradttá tesz! Paradoxonnak tűnik, pedig igaz: minél aktívabb vagy, annál pörgősebb és fittebb leszel. Hát persze, hogy erről is írtunk már, nézd csak meg itt.

Az összefüggés lényege: a sejtjeinkben mitokondriumok találhatók, amelyek energia-termelő részecskeként működnek. Egy vegyületet állítanak elő, amelynek neve az ATP – és ennek szintje nagyban befolyásolja az energikusságunkat. Minél többet mozogsz, annál több mitokondriumod lesz, és annál magasabb lesz az ATP-szinted.

Ez persze fordítva is működik: ha sokáig inaktív vagy és hanyagolod a mozgást, egyre enerváltabb leszel.

Tegyük hozzá azt is, hogy a mozgás egyéb módon is képes pozitív hatást kifejteni: fokozza az adrenalin- és endorfin, szerotonin-elválasztást, amitől simán boldogabbnak érzed magad, serkenti a vérkeringést, jobb lesz tőle az agyműködésed.

A mozgás egyszerűen boldogabbá tesz!

Az alváshiányon sokszor nehéz segíteni az életmódunkból fakadóan, főleg akkor, ha az alvásminőség rossz. Az infúzió bárunkban kapható vénás koktélokból jó pár olyat tudunk ajánlani, amelyek a tapasztalatok szerint sokat tudnak segíteni ezen a problémán is; ezen kívül feltöltenek energiával, így sokkal jobban bírod a terhelést napközben!

TIPP: Az infúzió bárunkban érdemes igényelned krónikus fáradtság és kialvatlanság esetére a MYERS’ koktélt illetve ennek általunk továbbfejlesztett változatát, az aminosavakat tartalmazó SPORTKONTROLL KOKTÉLT (ha sportolsz) illetve az antioxidánsokat tartalmazó FORMAKONTROLL-t (ha a vonásaidat is kisimítanád). ITT tudsz bejelentkezni a szolgáltatásra!

 

Rosszul kajálsz

Hm…. létezik, hogy azért vagyunk fáradtak, mert nem megfelelően táplálkozunk? Simán!

Pofonegyszerű pedig: ahhoz, hogy a szervezeted (az agyad is, mint a legnagyobb energia-felvevő szerv!) folyamatosan, jól tudjon működni, el kell látni energiával. Méghozzá szénhidráttal, abból is jó minőségű, lassú-egyenletes felszívódású fajtával. Kell persze fehérje is, meg zsiradék is, de szénhidrát nélkül semmi nem megy. Ha ezt nem hiszed, akkor járj utána!

A krónikus fáradtságnak szerteágazó okai lehetnek

Az első kapitális szarvashiba, amit az emberek tekintélyes hányada elkövet: nem reggelizik, vagy valamilyen gyors felszívódású vackot töm magába a reggeli órákban. Holott a reggeli a nap legfontosabb étkezése, ahol helye van a komplex, lassan felszívódó szénhidrátnak, a  magas rosttartalomnak és teljes értékű fehérjének.

Ha a szervezetednek normális, tápanyagokban kiegyensúlyozott, laktató reggelit adsz, akkor azt az egész nap folyamán meg fogja hálálni.

A nap folyamán később is be tudsz tenni magadnak, olyan kisebb bombákkal, mint fornetti, csokika, gyümölcslé, cukros üdítő és társai. Ezek a nassolgatások  úgy működnek, hogy éhes vagy – hatástalanítod valamilyen gyors szénhidráttal – meghintáztatod a vércukorszintedet, ami gyorsan lepottyan – megint jó éhes vagy. Ettől valójában kevésbé leszel energikus, amire a következő pontban adunk is kézenfekvőbb magyarázatot, de egy biztos: rossz minőségű falatoktól ne várd, hogy száguldani fogsz a képzeletbeli autópályán! Helyette zötyögni fogsz, mint egy fulladozó kétütemű a határszéli földúton.

A harmadik hiba lehet, hogy tömöd magadba a koffeint. Bár egyre több adat kerül a napvilágra, miszerint napi pár csésze kávé rendszeres fogyasztása inkább előnyös (emlegetik az antioxidáns és a szénhidrát-anyagcserére gyakorolt pozitív hatását), számolni kell azzal, hogy a kávéiszogatás túlzásba vitele nehezebb elalvást, dehidratációt eredményez és végső soron egy ördögi kört. Ha elmúlik a hatása, még fáradtabbnak érzed magad.

A negyedik problémás pont lehet, hogy hitelt adsz annak a marhaságnak, miszerint este 6 óra után “már csak könnyű falatokat kell enni“. Ez gyakran egyenlő a zéró szénhidráttal, holott: a vacsorának is kellene tartalmaznia kb. 40G szénhidrátot. Sőt. Sokan későn fekszenek le aludni, a vacsora időpontjától sok órányi távolságra, korgó gyomorral. Innen egyenes út vezet az éjszakai hipoglikémiához, de olvass tovább, most már tényleg írunk erről. Erre pedig az utóvacsora lenne a megoldás: egy kis lassú CH, fehérjével, rosttal spékelve.

Utóvacsorával lehet megelőzni a gyakori éjjeli hipózást

TIPP: Természetesen elsőnek azt javasoljuk, hogy gyere el hozzánk étrend-beállításra. De ha valamiért ezt nem egyelőre nem szeretnéd, akkor figyeld a weboldalunkat, mert szuper táplálkozás-workshopok indulnak 2019 tavaszán, ahova előzetesen regisztrálni kell!

Inzulinrezisztens vagy

Az inzulinrezisztencia okozta vércukor-szint ingadozás enyhébb-súlyosabb tüneteket produkál – egyéni érzékenységtől függően. Mutatjuk:

 

A hipoglikémia egyik vezető tünete a gyengeség, ólmos fáradtságérzet

Ennek egyik vezető tünete a fáradtság, ami egy ilyen “roham” közben vagy után jelentkezik. Ebben az a mókás (bár maga a hipózás a környezeted számára csöppet sem az, mert ez egyben kibírhatatlan ingerültséggel vagy hisztivel párosul…), hogy csak úgy átsiklasz a jelenség fölött, észre sem véve, hogy a tested cukrot követel. Nagyon sokan úgy hipóznak, hogy nem is tudnak róla: csak éhséget éreznek.

Ha inzulinrezisztens vagy, akkor a hipózást intenzívebben is megélheted, rosszullétet tapasztalhatsz. Éjszaka pedig leverhet a víz, rémálmok gyötörhetnek, hogy aztán reggel kimerültebben ébredj, mint ahogy lefeküdtél.

A hipoglikémia kiváltója szinte minden esetben a helytelen táplálkozás. Az inzulinrezisztencia ténye nem ad felmentést: még jobban oda kell figyelned arra, hogyan táplálkozol. Ha sportolsz emellett, akkor pláne!

Viszont, ha gyakran megnehezíti a mindennapjaidat ez a fajta rodeó, akkor a kajálásod átgondolása mellett érdemes csekkoltatni, hogy rendben van-e a szénhidrát-anyagcseréd. Vannak olyan pre-diabéteszes állapotok (súlyosabb fokú inzulinrezisztencia, csökkent glukóztolerancia, esetleg kezdődő 2-es típusú cukorbetegség), amelyek igénylik – legalábbis eleinte – a gyógyszeres kezelést is!

TIPP: Ha kifejezetten inzulinrezisztenciára gyanakszol, akkor a laborunkban azt is tudod ellenőriztetni. Keresd a terheléses vércukor-tesztjeinket! Igaz, ennek kiértékelését jobb orvosunkra bízni, ezért ha továbblépnél, akkor a konzultációt és az étrendbeállítást összekötő Extra csomagot ajánljuk neked!

 

Hormonális gondok

Bizony, erre is gondolni kell. Az írásunkat a vashiányos állapotra jellemző tünetekkel kezdtük, pedig ugyanezek fennállnak a nők 10-20%-ánál jelentkező pajzsmirigy-alulműködésben is!

A pajzsmirigy-alulműködés egyfajta lelassultságot okoz minden téren

Sőt: maga a vashiányos állapot is elősegíti a pajzsmirigy lelassult működését. Az ábrán minden jellemző tünetet láthatsz, és ha nálad is megtalálhatóak ezek, akkor mindenképp megér egy kivizsgálást!

Vigyázat: a pajzsmirigy-alulműködés szűrése gyerekcipőben jár az alapellátásban. Többnyire csak a TSH szinteket ellenőrzik, amelynek a referenciahatárai ráadásul túl tágan vannak megadva. Egy lelkiismeretes orvos a szabad hormonokat, autoantitesteket is nézeti, sőt: ultrahangos vizsgálatra is szükség lehet.

TIPP: Keresd a laborunkban az ALAP vagy PLUSZ PAJZSMIRIGY SZŰRÉS csomagunkat! Ezek körültekintően összeállított standard panelek. Javasoljuk, hogy az elkészült lelettel a szakorvosainkhoz fordulj, ne vállalkozz öndiagnózisra!

 

 

 

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

Hagyományos készítmények kontra infúzió: ahogy az orvos látja

Ha leadsz 15 kilót, akár el is múlhat a diabéteszed