Folyó ügyeink: 5 tanács hasfájós sportolóknak

Tudtad, hogy terhelés hatására megváltozik a szervezetben keringő vér eloszlása? Míg a vázizomzat vérellátása javul, az emésztőrendszeré jelentősen romlik. Ez durván kihat mind az emésztés, mind a felszívódás területére, és ez az oka a gyakori és kínos WC-re rohangálásnak. 

Nem véletlen, hogy a hosszútávfutóknál igen nagy százalékban (minden ötödik-negyedik érintett!) fordul elő rendszeresen hasi görcs, hasmenés –  ami különösen az edzések és a versenyek alatt kiakasztó és jelentősen visszaveti a teljesítményt. Mit lehet tenni ellene?

1. Zárd ki egyéb betegség meglétét

Az ilyen panaszokat gyakran erősíti fel a nem diagnosztizált IBS (irritábilis bél szindróma) vagy laktózérzékenység, fertőzés, mérgezés, krónikus emésztőrendszeri betegség. De gyógyszer-mellékhatás (ez gyakoribb azok körében, akik pl. metformint szednek) vagy éppen hipervitaminózis (vitamin túladagolás) is ludas lehet a dologban.

Ha ilyen gyanúd van,  fordulj orvoshoz: ne egyedül találgass és ne a netes források alapján állíts fel öndiagnózist!

2. A pre- és probiotikumok jó barátaid

Fogyasztásukkal ugyanis mérsékelheted a terhelés során fellépő emésztési panaszokat azáltal, hogy jótékonyan befolyásolják az immunrendszer működését, javítják az ellenálló-képességet és segítik az ásványi anyagok felszívódását is.

Nagyon gyakori, hogy a túlzásba vitt fehérjebevitel és ezzel együtt az alacsony élelmi rost fogyasztás az, ami felborítja a bélflóra egyensúlyát – és ez már önmagában elegendő ahhoz, hogy terhelés során kellemetlen tüneteket tapasztalj.

Ne feledkezz meg tehát a bélflórádról! Tápláld és javítsd fel jótékony baktériumokkal, amellett, hogy jobban odafigyelsz a kiegyensúlyozott, rostdús táplálkozásra. A kettő együtt biztos javulást eredményez.

Az alacsony rostbevitel és a túlzott fehérjebevitel együtt borulást eredményez

TIPP: Keresd a recepciónkon a Pro Gastro termékcsaládot. Különösen a Pro GastroAktív és a Pro Gastro 825 port ajánljuk, és ezeket a piaci árnál olcsóbban tudod beszerezni nálunk.

3. Tölteni csak folyamatosan, szépen

Ha mindig túl későn – akkor, amikor már kezdesz eléhezni – kezdesz el visszatölteni valamilyen gyors felszívódású itallal/pürével/géllel,  tapasztalni fogod, hogy valami nem oké.

Ezek a termékek ugyanis ozmotikus szempontból kedvezőtlenek – azaz hamar émelygést, hasmenést okozhatnak.

Előzd meg, hogy egyszerű cukrokhoz kelljen nyúlnod! A gélek/pürék fogyasztása nem kontraindikált – elvégre nem mindenki szeret kemény szeleteket rágni a futás során – viszont arra ügyelj, hogy komplexebb szénhidrátból álljon! Erre egy jó alternatíva lehet a Vitargo, melynek ozmolaritása alacsony, viszont hamar ürül a gyomorból, ezáltal megkímél az emésztőrendszeri panaszoktól.

Könnyen elkaphat a hasfájás, ha csak gyors felszívódású gélekkel frissítesz

Korábban összeszedtük (olvass itt), hogyan tudod elkerülni, hogy csak híg szénhidrátokhoz kelljen nyúlnod. Kis mennyiségben és nagy gyakorisággal ugyan, de rostot tartalmazó és komplex szénhidrátokkal is tudsz frissíteni!

Figyelj arra is, hogy az edzés vagy verseny előtt könnyen emészthető, jó minőségű szénhidrátban gazdag, zsiradékban-rostban-fehérjében visszafogottabb ételt juttass a gyomrodba!

4. Keep calm!

Az idegrendszer stimulálása, azaz a verseny előtti-alatti stressz egyértelműen fokozza a bélmotilitást! Ha a rendszeres hasmenés szerinted idegi alapú, érdemes erre a területre is nagyobb hangsúlyt fektetni a felkészülés során. Ne félj sportpszichológussal konzultálni akkor, ha már aggasztó mértékben beleszól ez a teljesítményedbe.

5. Tilos élesben kísérletezni 

Nem győzzük hangsúlyozni: a legjobb kezelési mód a saját tested ismerete. Ehhez pedig időt kell hagyni.

Kóstolj, tesztelj, tapasztalj, de még a felkészülés időszakában. Mint ahogy vadiúj futócipőt, sportzoknit, trikót nem veszünk fel a versenyre, ismeretlen gyakorlatsort pedig nem próbálunk ki előtte erősítés gyanánt –  úgy nem nyúlunk olyan frissítőhöz sem, amihez még nem volt szerencsénk…

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

Breyer Helga doktornő az infúzióterápiáról – videó

Hagyományos készítmények kontra infúzió: ahogy az orvos látja