Lapos has és daganatos betegségek: mindkettőre hat a mikrobiom  

 

Aki rendszeresen követ minket, biztosan felfigyelt rá, hogy milyen gyakran emlegetjük a “mikrobiomot”. Ezt a különleges valamit, amire nagyon kell vigyázni, ami sérülékeny – és amit el sem tudunk képzelni, hogy mi a csuda valójában…

 

Jelen van valójában a teljes testünkön, nem csak a bélrendszerünkben. Ott van a bőrünkön, szájüregünkben, a genitáliák környékén. Ez egy közösség, melynek bacik, vírusok és gombák a tagjai. Vannak köztük jótékonyak, nem sok vizet zavarók és persze kártékonyak is. És nagyon sokan vannak: tízszer többen, mint a testünk sejtjeinek a száma! Már csak emiatt is megérdemlik a figyelmet – hát még, ha kiderül, hogy a közösség összetétele jelentősen befolyásolja azt, hogy a mi testünk hogyan működik!

A mikrobiomot úgy képzeljük el, mint egy erdőt, ahol különböző növény- és állatfajok versengenek az erőforrásokért: néha egymás rovására, máskor más fajokat segítve vagy éppen semlegesen egymás mellett élve. És ahogy egy erdő egész életét megrengeti egy-egy faj túlszaporodása vagy pusztulása, ugyanígy igaz ez a bennünk, velünk élő mikrobiomra  és ezen keresztül a saját egészségünkre is. Azaz ők hatnak ránk, de mi szintén visszahatunk rájuk.

 

Márpedig ez a közösségi egyensúly könnyen és gyorsan meg tud bomlani. Elég csak hozzá helytelenül kajálni, dohányozni, italozni, stresszelni, rosszul aludni. És persze rosszat tesz neki az antibiotikum szedése, ez köztudott. Vagy, ha elkapunk egy hasmenős-hányós vírust.

És ha a mikrobiom egyensúlya felborul, az kihat az egészségünkre. A legújabb kutatások szerint kapcsolatba hozható a bél gyulladásos betegségeivel, bizonyos daganattípusokkal és az elhízással is!

 

Az étrenddel beleszólhatunk a mikrobiótánk összetételébe

 

Sokan nem is értik, hogy a helytelen nyugati étrend (sok vörös-és feldolgozott hús, kevés zöldség és gyümölcs fogyasztása, túl sok telített zsír bevitele) miként növeli meg annyira a daganatos betegségek, ezen belül a vastag- és végbélrák rizikóját. Minden jel szerint úgy, hogy ez a fajta táplálkozás felborítja a velünk élő baktériumflóra kedvező összetételét, csökkenti a sokszínűségét –és ez beindítja a bennünk zajló kedvezőtlen folyamatok láncolatát.

Az általunk is hangsúlyozott, IR-barátnak számító magas élelmi rost-, és egyszerű szénhidrátok helyett komplex (“lassú”) szénhidrát tartalmú étrend kifejezetten kockázatcsökkentő, mert a különböző mikróba fajok közötti kiélezett versenyben pont azokat támogatja, melyek képesek a vajsav (butirát) termelésére: ez az anyag daganatos sejtnövekedést gátló hatással bír! Ezzel szemben a húsban és zsiradékban gazdag ”nyugatias” étrend hatására a bélrendszerben a fehérjeszerű emésztetlen maradékok dúsulnak fel: ez a körülmény inkább a kártékony mikrobiom fajoknak kedvez.

És itt érdemes megállni egy gondolatra: a növényi rostokban gazdag, változatos, kiegyensúlyozott étrend nem csak az elhízás és/vagy az IR kezelése miatt fontos! Ha éppen nem mozdul a mérleg nyelve, akkor sincs ok elkeseredni: a helyes étrenddel jó eséllyel kivédjük az egyik leggyakoribb krónikus betegségnek számító vastagbéldaganatot.

 

Figyelem, a hatás nem egyirányú: a krónikus gyulladásos folyamatok valamint a tumorképződés folyamata visszahat a mikrobiom összetételére és sokszínűségére – tehát ördögi kör indul be!

Ugyan egyszerűnek tűnik ezután a recept: gyorsan változtassuk meg a mikrobiótánkat kajálás vagy étrendkiegészítő révén! A jó hír az, hogy valóban nagyon gyorsan, akár 24 órán belül lehet a szerkezetére hatni. Kevésbé jó hír, hogy a fő csapásvonalat jelentő „alap” törzsi összetételt inkább már gyermekkorban gyökerező tényezők eleve meghatározzák: ilyen az öröklött mikroflóra, az anyatejes táplálás és a kora gyermekkori táplálkozás -figyelmeztet a dietetikusunk, Schlaffer-Szilágyi Nóri, aki a szakdolgozatát ebből a témából írta. Szerinte az életünk első két évében dől el nagyon sok minden, ezért is tartja iszonyúan fontosnak, hogy helyesen táplálják a babákat.

 

Teljesen más az elhízottak mikrobiótája

 

Talán az előzőeknél is érdekesebb, hogy mikrobiótánk közvetlen hatással lehet testsúlyunkra is!  Habár az elhízás kialakulásának elsődleges oka az energiamérleg megborulása, feltételezések szerint a mikrobiom összetételének is jelentős szerep jut a testsúlykontrollban.

Ugyanis kihat a gazdaszervezet energiaháztartására és a tápanyagfelvételére!

A kutatók arra lettek figyelmesek, hogy a magas- illetve normál BMI-vel rendelkező személyek mikrobiótája különbözik egymástól. Egy kísérletben a túlsúlyos alanyok alacsony zsír- és szénhidrát tartalmú diétát tartottak 1 éven keresztül: a testsúlyuk 25%-kal csökkent, és a mikrobiomjukat alkotó törzsek aránya egyre jobban hasonlított az eredetileg is normál testsúlyúakéhoz. Ám még fogyást követően sem érte el ugyanazt az arányt. Ezért is kell a megelőzésre koncentrálni!

A korunk, a táplálkozásunk, az életmódunk kihat a mikrobiótánkra – mindig más!

A mikrobiom elhízásban betöltött szerepét állatkísérletek is megerősítették. A kutatók ebben az esetben is beazonosították a normál testsúlyú  és túlsúlyos egerek mikrobiomját: körülbelül ugyanazokat a bakteriális mintázatokat ismerték fel a két csoport esetén, mint korábban az emberi bélrendszerben.

Most azonban továbbmentek: vettek egy, a kontroll egércsapathoz képest kevesebb élelemmel ellátott, csíramentes (azaz mesterségesen mikrobiom mentes, “csupasz bélrendszerű”) rágcsálócsapatot. Majd fogták az “elhízott” rágcsálócsapat mikrobiótáját (mintát vettek tőlük), amit átültettek a csíramentes csapatba. A körülményeken nem változtattak, ugyanannyit kaptak enni, de a testzsír arányuk  2 héten belül meredeken, 60%-kal emelkedett! Az eredmények azt az elméletet támasztják alá, hogy a mikrobióta közvetve vagy közvetlenül, de erőteljesen befolyásolja a gazdaszervezet energianyerési, energiaraktározási képességeit.

Bizonyos jótékony baktériumok a zsírelraktározódás mértékét illetve a kalóriafelvétel mennyiségét csökkentik.

A jövő feladata, hogy a mikrobiótákat mélyebben megismerjük. Ha ezeket sikerül beazonosítani, akkor az étrendi terápia még egyénre szabottabb, még specifikusabb lehet, így az elhízás is hatékonyabban kezelhetővé válhat. Addig is, a jelenlegi ismereteink birtokában annyit tudunk tenni, hogy igyekszünk minden eszközzel fenntartani a bélflóra egészséges egyensúlyát. Ehhez kell a rostdús, egészséges táplálkozás, valamint kifejezetten ajánlott kúraszerűen pre-és probiotikumokat is szedni.

***

TIPP: A Sportkontroll recepcióján a teljes -általunk favorizált – Pro Gastro termékcsaládot megtalálod, a piaci árnál lényegesen kedvezőbben!  Érdemes megkérdezni az orvosod, melyiket ajánlja a családból, mert egyes termékek mást és mást “tudnak”.
Ajánlás
A készítmény a változatos, kiegyensúlyozott étrend és az egészséges életmód mellett alkalmazható, nem helyettesíti azokat. Az egészség megőrzéséhez változatos étrend és az egészséges életvitel szükséges.
Használat előtt minden esetben kérd ki kezelőorvosod véleményét. Étrend-kiegészítőként nem helyettesítheti az orvos által előírt gyógyszereket, nem alkalmas betegségek és a szervezet működési zavarainak gyógyítására. (37/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet az étrend-kiegészítőkről)

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

Hagyományos készítmények kontra infúzió: ahogy az orvos látja

Ha leadsz 15 kilót, akár el is múlhat a diabéteszed