Ezért értelmetlen a fogyókúra mentalitás

Olykor az evidens is magyarázatra szorul.

Rendszeresen posztolunk a közösségi felületeken olyan képeket, amelyek a kiegyensúlyozott táplálkozást ajánlják a fogyókúrákkal szemben. Tesszük ezt hol komolyan, hol viccesen. De nemigen magyarázzuk azt, ami olyan nyilvánvaló: a fogyókúra nem jó dolog.

Mégis, a tényt, hogy a fogyókúrák 95%-a sikertelen vállalkozás, kevesen hiszik el. Emellett gyakran egészségtelenek is. Egy kicsit utána megyünk ennek.

 

Illúzió hamis alapokon

A fogyókúra mentalitás azt sugallja nekünk, hogy csak akkor lehetünk boldogok, ha úgy nézünk ki, mint a reklámokban a bikinimodellek: tehát mindenekfölött idealizálja a karcsúságot.

Nézz ki úgy, mint egy bikinimodell – mindenáron…?

Ezt az erőteljes üzenetet meglovagolva, mindenféle diétás termék és fogyókúrás program kerül ki a piacra. Természetesen az egészséges életet és életmódot ezzel kötik össze.

Azonban legtöbbször ezek a fogyási módszerek nagyon távol állnak attól, ami egészséges lenne számunkra.  Szakmai szemmel nézve: nem csak egy tünékeny illúziót árulnak, de eközben nem is mondanak igazat.

 

Az egészség = testsúly?

A média ezt mondja. Lehetőleg illeszkedj bele egy meghatározott sémába.

Mi meg azt mondjuk, hogy sokat számít ugyan, hogy milyen a testalkatod, van-e úszógumid és így tovább –  de az egészséghez kicsit több dolog kell.

Kell a helyes táplálkozás, de emellé legalább ennyire kell a fizikai aktivitás és sport, hogy eleget aludj és testileg-lelkileg regenerálódj, hogy lehetőleg ne dohányozz és csökkentsd az alkoholbeviteled, ha szükséges.

Az egészség nem csak a kilókról szól

Ha olyan a testalkatod, ami nem passzol a központilag diktált sablonba, de eközben nagyon figyelsz minderre, akkor tuti egészségesebb vagy, mint a genetikai lottón nyertes kollégád, aki ugyan S-es méretű ruhákat hord, de gyorsétterembe jár, szirupos kávékat iszik, esténként bulikban csapatja és utoljára az iskolai tesiórán tornázott.

 

Lefogytál, és akkor majd minden jó lesz?

Hibás sugallata a diétás mentalitásnak az is, hogy majd, ha leadjuk az áhított kilókat, akkor varázsütésre minden jobbra fordul. Azaz, ha lefogyunk, akkor biztosan boldogok leszünk.

Lehet, hogy most úgy érzed, hogy téged nagyon zavarnak azok a plusz kilók, és minden gondod erre vezethető vissza. Már most szólunk, hogy ez is egy illúzió.

Nagyobb lesz az önbizalmad valamelyest, jobban fognak állni a ruhák, több sikered lesz a párkeresésben – és így tovább, de érdemes átgondolnod, hogy mik azok az okok, amelyek az elhízásodhoz vezettek?

Könnyű belátni, hogy azok a nehézségek az életedben, amelyek például a stresszevésbe hajszoltak bele – nem fognak egycsapásra megszűnni.

Lehet, hogy a tested megerőszakolása helyett előbb önvizsgálatot kellene tartanod, hogy miért tartasz itt? Igen, mindenképpen megéri. Előbb próbálj meg a stresszfaktorokon vagy a rossz beidegződéseken változtatni, valószínűleg több sikerrel jársz.

 

A boldogsághoz enni kell, akárhogy is

Ha úgy szeretnél lefogyni, hogy erőteljesen megvonod magadtól a bevitt táplálékot, az hosszú távon nem fog működni. Biztos ezerszer hallottad már ezt, de érted is, hogy miért?

Ahhoz, hogy megfelelően funkcionálj a nap során, legyen erőd edzeni, jól érezd magad a bőrödben és a tested megfelelően működjön: a szervezetednek energiára van szüksége. A boldogsághoz enni kell!

Gyakran megfigyeljük, hogy erőteljes kalóriamegvonástól annyira elbágyadnak a fogyózók, hogy a korábbi aktivitásukat sem tudják fenntartani. Magyarán hiába szeretnének nagy kalóriadeficitben lenni, a sport elmaradása, az állandó fáradtság okán sokkal kevesebb kalória égetődik el, mint azt feltételezik. Emellett az alapanyagcsere lelassul, a szervezet raktározni kezd, átkapcsol túlélő üzemmódba – és amikor már az akarat is elfogy, előbb-utóbb visszakúsznak az étrendbe a korábbi ízek, mennyiségek.

Csakhogy a lelassult szervezet nem tud már ezzel mit kezdeni. Ugyanúgy eszel, mint előtte, de a koplaló üzemmódnak ez is sok, rohamosan nőnek újra a zsírpárnák. Végülis ez a természet rendje, átverni nem tudod.

zsiregetes

Koplaló üzemmód után törvényszerűen jön a jojo effektus

Tipp: az, hogy a tested alapesetben mennyi kalóriát éget el egy nap, egyéni tényezők függvénye. A képletek a legritkább esetben pontosak, viszont Inbody testösszetétel méréssel ezt meg tudjuk mondani neked. Lényeges, hogy az alapanyagcseréd alá sose vidd a napi kalóriabevitelt, ezért ennek a számnak az ismerete kell neked ahhoz, hogy sikerrel, kitartóan vidd véghez a testsúlycsökkentést!

(A mérés mindössze 15 percet vesz igénybe, fájdalommentes. Dietetikus végzi. A mérés végeztével kinyomtatott leletet ad, és a rajta levő számokat, összefüggéseket elmagyarázza.) 

 

Lassan járj, tovább érsz

Ha mindezt átgondoltad, akkor könnyebb elfogadni a tényt, hogy előbbre való a kiegyensúlyozott működés, mint egy célsúly bármi áron elérése.

Ezek után nem is meglepő, hogy az, aki a fizikai és mentális egészséget választja, és eköré rendezi át az életmódi szokásait, nagyobb eséllyel lesz évek múltán is vékony vagy fitt, mint az, aki állandóan fogyózik. Hiszen csak olyan táplálkozási szokások bevezetésének van értelme, ami következetességet ugyan igényel, de nem egyenlő a lemondással – a rendszeres mozgással, pihenéssel együtt pedig olyan közérzetet és tartást ad, hogy azt eszünkbe se jut feladni!

(Szerdahelyi Zsuzsi dietetikus cikke alapján) 

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

„Hány kiló vagy?” – három nő esete a kilókkal

Breyer Helga doktornő az infúzióterápiáról – videó