Túlélő trükkök karácsonyra

Nem azon kellene aggódnod, hogy mit eszel a két ünnep között – hanem hogy mit eszel újévtől karácsonyig! Azért adunk egy pár tanácsot arra az esetre, ha év végén is tartani szeretnéd a diétádat… 

Nem akarunk legyinteni a problémádra. Tudjuk jól, ha inzulinrezisztenciád, ha (kezdődő) cukorbetegséged van, esetleg fogyni szeretnél, akkor valóban nem könnyű a habzsi-dőzsi közepette boldogulnod. De nem is reménytelen!

 

Ne provokálj, ha nem muszáj… 

Feltesszük, voltál dietetikusnál, vagy az orvosnál, akik elmondták: az étrend, amire be lettél állítva, nem egy hobbi, amit akkor hagysz abba, amikor akarsz. És még az is lehet, hogy ha a laborértékeid mielőbbi rendezésre szorulnak (és szorít az idő is, mondjuk mert lombikozol), akkor szigorú szénhidrát-számolásra lettél fogva.

Az ünnepi hangulatot viszont agyoncsaphatja a túlzottan szabálykövető magatartásod.

Legyünk őszinték: valószínűleg irritálja a vendégeket, ha látják, hogy te mereven elutasítod a jó falatokat, és a heccelő kérdésekre (“miféle divatbetegséget találtál ki magadnak megint?“)  ellentámadásként hittérítő vitát kezdesz a terített asztal mellett a cukorbevitel káros hatásairól és egyebekről. Kóstolj bele a kínálatba, dicsérd a vendéglátó főztjét és próbáld elkerülni, hogy a figyelem középpontjába kerülj! Jobban jár így mindenki.

 

… és a dráma sem kell

Már megtörtént a baj, úgyis mindegy” – te is hajlamos vagy ilyeneket mondani? És az első kilengés után elindulsz lefelé a lejtőn, képtelen vagy aznapra leállni: nagy adag repeták, szelet süti mindenből, forralt borok, rágcsa és a gyerek által felbontott szaloncukrot is eltünteted. Az önkontroll-vesztés hiba, de nem bűn, amiért másnap bűnhődni kell! Márpedig ezt szokták tenni: karácsonykor megy a fékevesztett evészet, az azt követő napokban pedig a koplalás, hiszen „ki kell böjtölni a rengeteg plusz kalóriát”.

 

A szénhidrát-anyagcseréd pedig alig bír ehhez alkalmazkodni, mert míg az egyik napon csak úgy fürödtél az inzulinfröccsben, a másik napon alig veszel magadhoz szénhidrátot. Ez könnyen hipózásba (vércukor-szint leesés), mardosó éhségbe és rosszullétbe torkollik. Csoda-e, ha folyamatosan a hűtő felé veszed az irányt?

Valószínűleg semmi nem fog múlni pár nap kilengésen. Fontosabb, hogy mielőbb térj vissza a mindennapok étrendjéhez és maradj következetes!

 

4+1 lépés, amivel megkönnyíted a dolgod

Megvan az előnye annak is, ha te vagy a vendéglátó, mert akkor úgy főzöl, ahogy akarsz. De ne legyen elvárás a részedről, hogy máshol a te étrendedhez igazodjanak. (Ha ez mégis így van, becsüld meg, mert ez határozottan jófejségnek számít!)

Ebben a helyzetben is tudsz tenni azért, hogy a „diétakárokat” minimalizáld, soroljuk is:

 

  1. Lassítsd a szénhidrátok felszívódását! 

Legegyszerűbben plusz rostbevitellel teheted ezt meg. Hagyományosan úgy, hogy esetleg már előétkezésként salátával indítasz – ha van rá lehetőség -, de a főfogás mellé mindenképpen fogyassz minél több zöldsalátát, párolt zöldséget, savanyúságot! Létezik még cselesebb módja a rostbevitelnek: étkezés előtt 1-2 kanálnyi psylliumot (útifű-maghéjat) egy kispohár vízzel hajts fel.

Ne hagyd ki az állati fehérjét semmiképpen, mert a tojás- hús- halfogyasztás is csökkenti a szénhidrát felszívódási sebességét.

Tehát, ha hivatalos vagy vendégségbe Marika nagynénédhez, aki garantáltan sült hússal és melléje a borzalmasan gyorsan felszívódó krumplipürével fog várni, akkor se pánikolj be, hanem szedj magadnak elég húst és jó sok savanyúságot, káposztát! Mert savanyúság, az mindig van.

 

  1. Süssél sütit meglepetésnek… 

Hiába a nagy egészségőrület, nagy esély van rá, hogy ilyenkor nem valami paleo szelettel, hanem beiglivel, zserbóval meg hógolyóval fognak kínálni. De azzal se tudsz mit kezdeni, ha a nagyi azzal fogad, hogy “kicsim, direkt miattad fruktózzal édesítettem mindent“…

Akkor leszel nyerő helyzetben, ha te magad sütsz lassú felszívódású sütit, akár meglepetésnek. Ha megkérdezik, mi ez, fundálj ki hozzá valami dögös nevet. Nagy eséllyel népszerű leszel vele azok körében, akiknek már a fülén folyik a dió meg a mák!

Ha nem tudsz sütni ilyeneket, akkor egyszerűen tedd azt, hogy a kedvenc muffinrecepted (bízunk benne, hogy az menni fog)  beújítod úgy, hogy a sütilisztet felében teljes kiőrlésű lisztre (pl. zabpehelylisztre) cseréled és a finomított cukor helyett nagyrészt természetes édesítőt (pl. eritritiet vagy sztíviát) használsz. Ha már haladó vagy, akkor bátran dolgozz zabliszttel, teljes kiőrlésű tönkölyliszttel, maglisztekkel, és hagyd tombolni a fantáziádat!

 

  1. …. és a pékáruval is megteheted ugyanezt

Határozottan megköveteli pár fogás a kenyeret. Néha csípős az a halászlé vagy zsíros a töltött káposzta. Persze, csodákat itt se várjunk, mert a legtöbb vendégségben fehér házikenyérrel találkozol, vagy olyan „barnakenyérrel”, ami köszönő viszonyban sincs a teljeskiőrlésű változattal.

Ne a szalvétádban szorongasd a saját szeleteidet, hanem lazán készítsd be a kenyereskosárba! De ha karácsony másodnapján a tikkadt bolti változat mellé – neadjisten – saját sütésű, még illatos példánnyal állítasz be, még kezet is fognak neked ezért csókolni.

 

  1. Igyál, de válogasd meg, hogy mit

Asztaltársaságban illik koccintani, szilveszterkor pedig szinte kötelező kellék az alkohol. Ilyenkor a forralt borok és pezsgők szezonja megy, illetve a különféle likőröké, de sajnos ezek felejtősek, csakúgy, mint a testesebb, sötétebb sörök és borok! Egy pohár forralt bor simán tartalmazhat 15 gramm CH-t, de ugyanez áll a sörre –  az édesebb borokra, étvágycsináló aperitifekre és koktélok esetén még durvább számok jönnek ki. Egy pohár Mojito 30 gramm CH is lehet.

Helyette válaszd a száraz borokat, light söröket! Ügyelj arra, hogy inkább étkezés közben és utána igyál, de semmiképpen sem előtte. Ez ugyanis vércukor-szint leesést okoz, és sokkal éhesebb leszel, többet eszel.

 

+ 1 Mozdulj meg

Igen, ez képtelenségnek hangzik. Hisz’ rendre elfog mindenkit a kajakóma, bódít az alkohol, a pocakok fel vannak puffadva, jó a társaság, talán még a filmek is nézhetők… tény, hogy napközben, este már lehetetlen vállalkozás legalább pár családtagot rábeszélni a sétákra! Pedig ez kellene a vérkeringés felfrissítéséhez és legalább addig sem eszik senki.

 

Van egy biztos tippünk: bármennyire is cudar az idő, öltözz fel még reggel, tedd be a kedvenc zenédet, és menj el egy félórát gyorsgyalogolni vagy kocogni! A szervezeted meghálálja neked a reggeli kardiót: kiegyensúlyozottabb lesz az anyagcsere-működésed és a kajahegyekkel is jobban megküzd majd.

Vészes? Talán nem annyira. Ez csak 5-7 nap az évből. Békés ünnepeket!

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

Nem működik sokáig a nőknél a drasztikus szénhidrát-megvonás?

Lehet, hogy mégsem annyira egészséges a ketogén diéta?