Kérdőjelek a zsírégető szerek körül 

Mi lehet az: segít a tökéletes forma megvalósításában, gyors fogyást és egész éven át tartó szálkás testet ígér? Persze hogy a zsírégető. Ki az, aki nem erre vágyik? 

 

De valóban igaz mindaz, amit a különböző webshopok és testépítők oldalain olvashatunk? Ahol – tegyük hozzá –  azért mindig van egy 10-15%-os kuponkód is, hogy olcsóbban tudjuk megvásárolni az ajánlott csodaszert…   

Egy jól körbehatárolható piacon, ahol a kereslet a könnyen elérhető, vágyott forma iránt van, szinte bármi eladható – mióta a világ a világ. Ugyanígy működik ez a fiatalodásnak, a súlyos betegségek felszámolásának, a gyermekáldásnak, a “kirobbanó energia” és vitalitás megszerzésének ígéretével, és így tovább. 

Akkor járunk jobban, ha olyan terméket veszünk, ahol csak a pénzünket és időnket  pocsékoltuk el. Rosszabb a helyzet, ha az egészségünk látja kárát. Nézzük, mi a helyzet a zsírégetőkkel! 

 

Először is: vannak egyáltalán zsírégető élelmiszerek? 

 

Gyakran hallani olyat, hogy bizonyos élelmiszereknek zsírégető hatást tulajdonítanak. Mondták ezt már az ananászra, a citromra, a grapefruitra, a savanyú káposztára, chilire, meg a fahéjra is. Milyen szép is lenne, nem? Eszünk egy csomó grapefruitot meg áfonyát és közben a testzsírunk átmegy negatívba: csak kitartóan  gyümölcssalátázni kell, amitől mi leszünk a következő Victoria’s Secret modellek! 

Természetesen ezeknek az ennivalóknak van számos pozitív tulajdonságuk, de komolyan vehető, tudományos bizonyíték nincs arra nézve, hogy bármelyikük hatással lenne a zsírégetésre. 

Maga a zsírégetés egy összetett élettani folyamat, amit csak megfelelően összeállított étrenddel és mozgással lehet fokozni, nem egy élelmiszer egyoldalú fogyasztásával.  

 

Dióhéjban a zsírégetők működéséről 

 

A zsírégetők étrendkiegészítők. Ez egy nagyon változatos csoport, sokféle ilyen “cuccot” megtalálhatsz ott. Ha próbálkoztál már ilyenek használatával, akkor tudhatod, hogy zavarba ejtően sok formában és összetételben kaphatók. Szinte választani sem lehet a sok színes, fogyást ígérő doboz közül, amit az edzőterem recepcióján árulnak. 

De mit tudnak ezekben a titokzatos dobozokban levő kapszulák és porok? 

Képtelenség eligazodni a sokféle készítmény között

Vannak köztük termogenikus készítmények. Ezek valamilyen stimuláns hatóanyag segítségével hatnak a központi idegrendszerre, ezáltal gyorsítják az anyagcserét, energiát és lendületet adnak. 

Ilyen hatóanyag többek között a koffein, zöldtea kivonat vagy a cayenne bors, amik a legtöbb zsírégetőben megtalálhatóak. Ugye senkinek nem kell bemutatni ezeket? Elég csak a létfontosságú reggeli kávénkra gondolni, és arra, hogy miért is isszuk. A koffein segít, hogy felébredjünk reggel, és energikusabbak, élénkebbek legyünk az azt követő órákban. (Sőt: még az anyagcserénkre is hatással van, hiszen sokan a kávé hatására zarándokolnak el a vécére.) 

Így működnek a stimuláns zsírégetők is. Felpörgetnek, energiát adnak, ezáltal segítik, hogy fenn tudd tartani vagy növelni tudd a teljesítményedet edzés közben. Ebből logikusan következik, hogy ha jobban megy az edzés, nagyobb a lendületünk, jelentősebb lesz az energialeadás is. 

 

Tehát szó sincs arról, hogy a zsírégető égeti a zsírt. Minden a megfelelő energiaegyensúlyon múlik itt is. Ennyi a trükk! 

A termogenikus készítmények mellett vannak zsírmobilizációt elősegítők, ilyen például a CLA vagy az L-karnitin. Ezekről annyit, hogy hatásuk erősen megkérdőjelezhető, ugyanis nincsen velük kapcsolatban a mai napig semmilyen egyértelmű kutatási eredmény, amire mi, szakemberek, támaszkodni tudnánk.   

 

“Ártani nem használ”? 

Ha megveszünk valamit, ami nem váltja be a beígért hatást, akkor legfeljebb a pénzünket dobjuk ki az ablakon. De a táplálék-kiegészítők, köztük a zsírégetők, akár az egészségre is veszélyt jelenthetnek! 

Mondunk pár szempontot, ami elgondolkodásra késztet.

  • Mint említettük: az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban erősen hiányosak a kutatások. Legtöbbször kis esetszámú vizsgálatok születnek, ahol a készítmények dózisfoka és forrása is eltérő, így nem lehet érdemben összevetni az eredményeket.  Rengeteg kutatást állatkísérletekben végeznek, amiket szintén kritikus szemmel kell nézni, ugyanis nem vonatkoztathatunk belőle kapásból az emberi használatra! Tehát szó sincs arról, hogy ezek hatásossága úgy lenne bizonyítva, mintha engedélyeztetési kötelezettség alatt álló gyógyszer lenne. 

 

  • Ilyen szerekkel csakis akkor szabad próbálkozni, ha az ember nem áll valamilyen gyógyszeres kezelés alatt, mert megbízható kutatások híján nem ismerjük a felléphető interakciókat (gyógyszer-kölcsönhatás). 

 

A gyógyszert szedők és krónikus betegek jobb, ha kerülik a zsírégetőt

  • Az EU-s csatlakozás óta itthon az étrend-kiegészítők, mielőtt kikerülnek a piacra, nem esnek át kötelező ellenőrzésen és engedélyeztetni sem kell őket. Ez azt jelenti, hogy tulajdonképpen a gyártók bármit beletehetnek, mert senki nem vizsgálja meg az összetételüket. Ezért sok esetben nem tudhatjuk biztosan, hogy az adott készítményben nincsen-e toxikus alapanyag vagy olyan mennyiségű hatóanyag, ami kellemetlen hatásokat válthat ki a fogyasztóból. Persze, ha már a használat során felmerül valami probléma, akkor bevizsgálják a készítményt és kivonhatják a forgalomból, de addig azt adnak el nekünk, amit akarnak. Ilyen esetekről egyébként elég gyakran hallani mostanság. Pont ezért versenysportolók számára is kockázatosak lehetnek. Forgalomba kerülhetnek olyan készítmények is, amelyek akár a WADA (World Anti – Doping Agency) tiltólistáján szereplő szert is tartalmazhatják!

 

  • Hogy biztosra menjenek, a gyártók egy készítménybe általában több olyan legálisan forgalmazható hatóanyagot is beletesznek, ami már nagyobb eséllyel eredményezhet egy stimuláns vagy zsírmobilizáló hatást. De ilyenkor meg se tudjuk mondani, hogy melyik összetevő működhetett – ha egyáltalán ennek köszönhetjük a változást! (És az esetleges mellékhatást sem tudjuk mihez kötni.) 

 

  • A termogenikus zsírégetők használata az idegrendszer stimulálásával előhozhat olyan kellemetlen tüneteket, mint a szapora pulzus, fejfájás, szédülés, általános rossz közérzet, idegesség, nyugtalanság, kézremegés.  Akár alvászavarok is jelentkezhetnek, ami miatt az edzés utáni regeneráció fog romlani. Késő délután ezért már nem érdemes ezeket a szereket használni, ha nem akarunk éjjeli kettőkor is álmatlanul forgolódni a párnák között. Előforduló panasz még szedésük esetén a gyomorfájás is. 

  

Ha mindezt végiggondoljuk, a táplálék-kiegészítőknek – akármilyen csábítónak tűnnek –  több negatív hatása lehet, mint pozitív.

 

Emlékeztek Tekashi 69-re? A hírhedt börtönviselt hiphop sztár több napra kórházba került, mert a hydroxycut nevű szert szedte, és kávézott is hozzá. Bevallottan a sitten felszedett kilókat kívánta ennek segítségével leadni. 

Tekashi kórházba került a zsírégetők szedése miatt

 

Ezeket a zsírégetőket orvosi felügyelet nélkül – pláne a megengedett maximum dózisban – egyáltalán nem ajánlott szedni szív- és érrendszeri problémákkal küzdőknek (magas vérnyomás vagy szívritmus-zavar is kizáró tényező), pajzsmirigy-betegeknek, cukorbetegeknek, vagy azoknak, akiknek rendszeresen fáj a feje, vagy gondjuk van az emésztésükkel, a máj- és vesefunkcióikkal. 

 

 

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

7 hiba, amit a futók a versenyek előtt elkövetnek

Szoptató anya döntötte meg a 268 mérföldes Montane Spine Race rekordját