Az extrém kilengésekről

 

Sóvárgás, falási rohamok, bűntudat, csalónapok. Bizonyára neked is ismerős dolgok, melyek képesek akár megkeseríteni egyesek mindennapjait. Miért alakul ki, mit tehetsz ellene?

 

Sóvárgás, a mindennapi ellenség

 

A sóvárgást nem könnyű legyőzni, akármilyen nagy akaraterővel rendelkezel. Hirtelen tud érkezni és nagyon makacs – azonban ennek is megvan az oka!

Két fő okra vezethető vissza:

  • táplálkozás: valamilyen tápanyaghiány áll fent, ami a rendszeres étkezés ellenére is kialakulhat. Ez lehet makrotápanyaghiány, mint például szénhidrátdeficit; de lehet mikroszintű is: valamely vitaminból fogyasztunk keveset. A szervezet okos, mert ha valamit nem kap meg kellő mennyiségben, jelez – és ezt bizony úgy érzed meg a bőrödön, hogy nem bírsz magaddal és állandóan a hűtő körül lebzselsz!
  • lelki probléma: az előbb említett “minőségi éhezés” mellett beszélhetünk “lelki éhségről” is. Ebben az esetben öntudatlanul is evéssel próbálsz kompenzálni.

 

Ha mélyen magadba nézel, és úgy látod, hogy a szűnni nem akaró sóvárgás jelzésértékű, célszerű mielőbb szakembert felkeresned, aki segít összeállítani a helyes étrendedet, vagy éppen segít feltárni a lelki tényezőket!

 

Bűnbeesés vagy elfogadható bűnözés?

 

Mi van akkor, ha következetes az étrended, de mégis el-elcsábulsz? Hol húzzuk meg a határt az egészséges bűnözés és a túlzó bűnbeesés között?

Manapság egyre ritkábban merünk elégedetten hátradőlni egy étkezés után, de annál gyakrabban érzünk bűntudatot, ha valami finomat ettünk. Pedig ahhoz, hogy megelőzd a kontrollálatlan éhségrohamokat – azokat a pillanatokat, amikor egyszer csak azon kapod magad, hogy a kelleténél jóval többet ettél, ráadásul értéktelen kajából –  okosan az étrendedbe kell csempészned olyan ételeket is, amiket alapból túlzásnak érzel.

Íme, néhány tipp:

  • Mindig jobb hetente pár gombóc fagyi, mint naponta egy automatából kihúzott csoki. A kategorikus tiltás hosszú távon sosem célravezető: ha nem is a testünknek, a lelkünknek szüksége van kisebb bűnökre. A kulcs a mértéken van!

  • Az ételeknek élvezeti értéke van, ezt ne felejtsd! Ha minden nap párolt zöldséget eszel sült csirkemellel, esetleg még mellészedsz egy kevés lassú felszívódású gabonát – hosszú távon megint csak meg fog szólalni a vészcsengő. Nem az a jó étrend, ami minden nap tizedes pontossággal és unalmas következetességgel tartalmazza a különböző tápanyagokat! Merjél változatos lenni.
  • Tarts talonban néhány egészséges nassolnivalót: készíts zöldségchipszet sárgarépából, céklából, tarts a fagyasztóban erdei gyümölcsöt és legyen otthon mindig valamilyen natúr olajos magod. Kevésbé fogod kívánni az édességet.

 

Ha bekövetkezett a baleset…

Természetes hogy megkívánunk valamit.  Az is, hogy néha nem állunk ellen. Az már nem olyan üdvös, ha még rá is teszünk egy (pár) lapáttal.

 

Egy azonban biztos: ha már nem először repetázol a nagyi legfinomabb sütijéből, nem omlott össze a világ, de figyelj az aznapi többi étkezésedre, menjetek el sétálni együtt sütizés után és igyál bőségesen vizet. A lényeg, mielőbb zökkenj vissza a normál kerékvágásba!

 

Megoldás a csalónap?

Nem. A megoldás az egyensúly. Számtalan fitness és testépítő oldalon olvashatunk a csalónap (más néven cheatday) elméletéről, szabályairól és gyakorlati megvalósításáról. Mi azonban nem ezt javasoljuk.

Állítsd össze jól az étrended, ha kell szakember segítségével, és engedd meg magadnak azt a finom fagyit a forróságban vagy éppen kedvenc túrótortádat a családi szülinapkor.

 

Legyél önző!

 Végül, de nem utolsósorban: tedd mindezt magadért! A te testedről van szó, ne azzal foglalkozz, hogy más mit gondol. A lényeg, hogy folyamatosan jól érezd magad a bőrödben, extrém helyzetek és bűntudatot okozó kilengések nélkül.

 

Vásony-Dékei Zóra, a Sportkontroll dietetikusa

 

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

Értelmetlen a hétvégi csalónap

Rossz teljesítményre törekszel? Akkor diétázz