A legkövérebb tápanyag: a zsiradék

Ez a cikkünk elsősorban azokhoz szól, akik fogyni szeretnének. (De annak is jól jön, aki épp ellenkezőleg, hízna.) A zsiradékokról hajlamosak vagyunk megfeledkezni, pedig a zsír legalább kétszer annyi kalóriát tartalmaz, mint a fehérje vagy a szénhidrát. Ha a testsúlyodon változtatni akarsz, akkor érdemes ennek figyelmet szentelned!

Mennyi zsírt is eszünk?

A válasz: általában elképesztően sokat.

A felmérések szerint a napi összkalória-bevitelünk 35%-a zsiradékból származik. pl. hasábburgonya, rántott hús, nápolyik, sajtok, zsíros húsok és felvágottak formájában.

Nagyon sok a rejtett zsiradék, amit észre sem veszünk, pl. péksütikben.

A növényi források még mindig nem elterjedtek, pedig a fentiek csökkentésén túl, az extra szűz olivaolaj, lenmag-, tökmag-, halolajok preferálása kívánatos volna.

Készítsd másképp az ételeidet!

Meghökkentően sok kalóriát spórolhatsz csak azzal, hogy másképp sütsz-főzöl.

Egy szelet grillezett csirkemell petrezselymes krumplival kb. 20 kalóriányi zsírt tartalmaz, ezzel szemben a rántott verzió 160 kalóriányit!

Ha pedig a köretet is lecseréled sült krumplira, akkor abban majdnem 300 kalória csak a zsír. Elég sok futásba fáj, hogy ezt a különbséget ledolgozd…

Mi helyett Mi ajánlott
bő zsírban sütés alufóliában, sütőzacskóban, mikrohullámú sütőben, AMC edényben, Zepter edényben, teflonedényben, kuktában, római tálban, jénai edényben, kontaktgrillben sütés
rántás, tejfölös habarás, legírozás, montírozás egyszerű kefires, natúr joghurtos, tejes habarás; száraz rántás (olaj nélkül pirítjuk meg a lisztet); diétás rántás (az olajat a liszthez a megpirítása után adjuk); hintés
hagyományos párolás egyszerű vagy aromás párolás

Nem mindegy, mit eszel…

… ez pláne igaz a zsír esetében. Itt is hatalmas különbségekkel szembesülhetsz:

  • 10 deka felvágott esetében: csirkemellsonka 1 g , a farmerkolbász 55 g zsiradékot rejt
  • 10 deka sajt esetében: köményes Fitt sajt 10g, a parenyica 45 g zsírt tartalmaz
  • egy tenyérnyi hús esetében: csirkemell 1,5 g, a sertésdagadó akár 63 g zsírt jelenthet

Edzés utáni dilemma

Lehet, hogy te is arra koncentrálsz, hogy minél gyorsabban pótold a szénhidrátot. Ezért jogosan gondolhatod, hogy erre a célra jó a csoki is. Nagy hiba! Magas a zsírtartalma, és ez nem csak a kalóriamennyiség miatt necces, hanem azért is, mert a zsír akadályozza a többi tápanyag felszívódásának gyorsaságát.

Új kedvenc: az omega-3 zsírsav

Szokd meg a gondolatot, hogy az omega-3 számos egészségvédő hatása miatt remek zsiradékfajta. Sok élelmiszert dúsítanak már vele, pl. tejet, tojást, akár kenyeret, de a mandula, a dió, a lenmag és az ezekből sajtolt olajak eredendően is tartalmazzák.

A legnagyobb arányban persze a hal tartalmazza, és mivel ez teljes értékű (állati) fehérje is egyben, hetente legalább 2 alkalommal ajánlatos volna fogyasztanod – már, ha szereted!

Tippek a hal elkészítéshez:

  • készíts reggelire egy kis citromlével halpástétomot
  • fűszerezd citromfűvel, mentával
  • ízesítsd gőzben főtt zöldségekkel
  • helyezd alufóliára, szeletelj a tetejére almát, hintsd meg pár szem dióval, csomagold be és így tedd az előmelegített sütőbe
További tippekért látogass el a Mandulaliget diétás főzőtanfolyamaira!

iratkozz fel a hírlevelünkre, ha szereted az írásainkat

ezek is érdekelhetnek

Nem működik sokáig a nőknél a drasztikus szénhidrát-megvonás?

Túlélő trükkök karácsonyra